Dressyr fredag + lördag

Jag och Nino har kört vidare med att träna dressyr med hackamore men det funkar tyvärr inte lika bra längre. I början tyckte han ju hacket var konstigt och han gick inte i form ett enda steg. Sen efter några försök fattade han grejen och gick jättebra på det några gånger. 

Men nu har han börjat kasta lite med huvudet igen och går inte lika bra med hack längre. Jag tror han tycker trycket på nosryggen blir obekvämt. Nu har vi kört ca två dressyrpass i veckan med hack men vi kanske får köra ett med bett och ett med hack istället och se hur det funkar. 

Det är klurigt med hästar som är så känsliga men det är ju samtidigt en kul utmaning att hitta vad som funkar. Vi testar vidare helt enkelt! :) 


Nino skötte sig helt okej i alla fall. Inga superpass men inte jättedåliga heller. Skritten funkar bättre med hack än med bett. Han är lugnare och går att jobba mer i skritten. I övrigt har vi lite svårt i höger varv med kontakten just nu med hack. Jag tappar vänster bog och då hamnar höger bak innanför spåret. Det är svårt att reda ut med hack tycker jag men det är väl en vanesak. 
På onsdag kör vi troligen ett pass igen om jag kommer hem i tid efter jobbet. Då tar vi vanliga tränset och bettet så får vi se hur det går med det :) 

1 Julia:

skriven

Är ny här, men varför rider du ibland med bett och ibland med hack? :)

Svar: Dels för att det är bra med variation och dels för att han går bättre om man inte alltid har samma :)
MalinKalin

Kommentera här: