Hästarna igår och idag

Igår var det Sofia-träning med Nino igen. Det gick väl lite sådär men jag hade inte räknat med en sån kanonträning som vi hade senast heller eftersom det inte blev så mycket tränat förra veckan. På måndagen förra veckan var senast jag red ett ordentligt pass med honom. 

På onsdagen hade han ju fått den där bölden och gick inte att rida så jag fick hoppa av. Sen under helgen var ju jag bortrest och då red Stefan ut med Nino. 


Nino stog emot lite och flyttade sig inte undan för skänkeln riktigt. Det blev lite kämpigt men på slutet mjuknade han på bättre och tog skänkeln också. Det var som sagt inte den bästa träningen vi gjort men okej. Läxan denna gång blev att han ska skritta när jag säger det och inte börja smygtrava för att han tycker det är roligare. Sen ska vi träna mer på "dressyrgaloppen". Han blir rätt slut av att jobba i rätt form i galoppen. 

Idag var det Millans tur. Vi körde dressyr-uteritt-mix igen. Vi hittade en plätt som var hyfsat plan på åkern så vi jobbade en del på volt där. Öka och minska volten med hjälp av skänkelvikningar samt öppna och sluta på voltspåret. Traven kändes jättebra! :) 
Sen när jag var nöjd red vi ut en sväng så Millan också blev nöjd. 
Längtar till våren när underlaget på ridbanan är bra och vi kan jobba lite med bommar och skutta över små hinder. Mycket lättare att få till varierad och rolig träning då. 

Millan ikväll :) 

Kommentera här: