Mixtrar med bett och träns

Nino kändes lite seg idag och det är inte så vanligt men han kanske har lekt mycket med sina polare i hagen ;)
Skänkelvikningarna gick kanonbra idag! Nu börjar han verkligen fatta grejen :)

I morgon ska jag byta till Ninos vanliga bett för jag tyckte han kändes lite extra gapig idag när han fick ha Bitens bett. Förra gången längde jag sidostyckena men det blev inte så bra resultat. Hade så ibörjan av passet idag också men efter uppvärmningen kortade jag dom igen och då gick det lite bättre.
Men som sagt i morgon får han ha sitt vanliga bett så får vi se vad han säger om det.

Vad har ni för bett på era hästar? Har ni nåt tips på bett till känsliga hästar?
Dom jag varierar mellan nu är ett tredelat i mässing med lösa ringar och ett tredelat med fasta ringar. Just nu verkar han gilla det med fasta ringar bättre men det varierar lite vilket han går bäst på.

1 Karoline:

skriven

Till Maali har jag ett Beris-bett som fungerar väldigt bra, köptes på Sporren :)

Såhär ser det ut
http://www.abnianhastsport.com/nyheter/rakt-gummi-bett

2 Gitta:

skriven

Caudie går super på baby pelham bett, rakt. Han är känslig men samtidigt stark i galoppen. Jag är väldigt lätt i handen så den funkar perfekt för oss två. En uteritt snart kanske? / Gitta

Svar: Ja vi borde rida tillsammans snart igen. Vill även testa er ridbana så Nino får se lite annat :) Ska nog prova ett vanligt rakt bett på Nino.
MalinKalin

3 Ridfröken:

skriven

Min häst trivs bäst på ett rakt bett som är KORT, verkligen mycket kortare än vad jag trodde att han kunde ha. Han har alltid slängt upp betten mot kindtänderna och gnagt lite på det men jag har alltid tyckt att jag haft rätt längd på betten. Så testade jag att trycka emot på ena sidan och ta i bettringen på andra sidan och såg då att det blev en centimeter över. Klart att han kan slänga upp det mot kindtänderna då. Så jag bytte till ett bett som är en cm kortare och wow, vilken skillnad! Han blev helt lugn i munnen och jag hör hur han sussar och suger på bettet när han arbetar, jättegulligt! :)

För variationens skull ha vi det raka, ett tvådelat med lock up (kan inte nypas) och fasta ringar, samt bettlöst. När vi rider hubertusjakt blir det ett rakt pelham. Har jag bett så rider jag nästan alltid utan nosgrimma för att få se hans "ärliga" åsikt om bettet och träningen. :)

Svar: Längden på bettet har vi redan kortat ner så hästtandläkaren är nöjd. Vi kanske ska prova ett rakt bett och se vad han säger om det. Ska även prova rida på hackamore men vill hitta ett vanligt bett också så vi kan tävla dressyr i framtiden ;)
MalinKalin

Kommentera här: