Plötsligt händer det!

Ja lite så var det när Nino fattade grejen med hackamore idag! 

Jag har provat det på honom en gång tidigare men det gick inte så bra sen gjorde jag inget mer försök. Han gick inte ett enda steg i form. Likaså igår när vi hade hackamore även om det inte var riktigt så illa som första gången. Men idag när vi då använde hack två dagar i rad sa det bara klick helt plötsligt. Uppvärmningen gick inte så bra. Huvudet rakt upp. Sen helt plötsligt fattade Nino grejen och jobbade på och blev mjuk och fin. Istället för tidigare när han mest undrat vad fan jag håller på med hehe. 

Hoppas verkligen det fortsätter funka bra med hack nu. Han är ju som sagt dökänslig i munnen som min tränare sa. Så glad att jag gav hackamore en till chans! Han var mycket lugnare med huvudet nu. Slängde bara med huvudet nån enstaka gång när det blev lite jobbigt. När han väl fattat grejen kunde vi göra skänkelvikningar och öppnor m.m precis som vanligt. Det enda jag stör mej på är ju det här med ledande tygeltag som inte funkar riktigt som med vanligt bett men det kan jag stå ut med hehe. 
Han var lugnare i skritten också nu med hack både idag och igår. Med bett börjat han takta och småtrava så fort man kortar tyglarna. Undrar om det är nåt som sitter i från att han var galoppör men att det blir annat när han inte har bett i munnen. Då blir det ju inte samma sak. 

Hur som helst jättekul att det funkade bra idag :) 

Hihi han ser ju helt slutkörd ut men det var han verkligen inte. Passade även på att inviga nya Mias-schabraket som jag köpte i Strömsholm :) 

Kommentera här: