Ovant med rakt bett

Jag och Nino testar vidare med rakt bett. Det är lite ovant att rida med tycker jag. Det som är bra är ju att han vågar ta mer stöd på bettet och inte bara viker in nosen. Tycker även han är lugnare i munnen men det känns som man får tänka lite mer cykelstyre i ridningen. 

Ska fråga vår tränare om hon har några bra tips på hur jag ska göra med det här bettet eller om vi ska fortsätta med tredelat fast det är ju bra med variation också. Dom trycker ju på olika ställen i hästens mun. 

En sak som var lite kul med det här bettet var att vänster galopp gick rätt så bra förutom att han kändes lite trött och bröt av till trav några gånger. Men det gick bra att hålla stora voltspåret och han hade bra position på huvudet. Åt höger gick det inte alls bra. Då hade han huvudet rakt upp i vädret och det var lite svårt med samarbetet. Jag kanske cyklar bättre i vänster varv hehe ;) 

Nino blev ganska svettig idag så jag fick vara snabb med att ta av honom sadel och träns innan han rullade sig. Han vill alltid rulla sig när han är svettig. Det har varit nära nån gång att han hunnit rulla sig med sadel på. 

Jag tycker han passar bra i det här gröna schabraket med guldkant från Kyro Riding Gear :)

1 Amanda :

skriven

Snyggt schabrak! :)

Svar: Håller med ;)
MalinKalin

2 Amanda :

skriven

Snyggt schabrak! :)

3 Lina:

skriven

Testade rakt på Dansa flera gånger men hon kör upp huvudet rakt upp, gapar och sträcker ut tungan helt. Haha hon är som alltid tydlig med vad hon vill. Annars har jag alltid varvat varje dag med tredelat, tvådelat och nova och alla dom går hon lika bra på så jag får väl vara nöjd så.

Svar: Jag har varit lite sugen på att testa ett Novabett ett tag faktiskt. Kanske får slå till på ett sånt ändå ;)
MalinKalin

Kommentera här: