Grattis Peder till Jerringpriset!

Shit vilket liv det blev på icke-hästmänniskorna när Peder vann Jerringpriset! Jag tycker det är skamligt att det finns så många osportsliga människor som missunnar Peder priset.

Så här är det, att alla kandidater har gjort fantastiska prestationer, annars skulle dom inte vara med. Oavsett vem som vinner är man glad förr dennes skull. Man sitter inte och gormar att fel person vann. Otroligt respektlöst! 
Om Henrik Stensson hade vunnit så hade ju  inte jag börjat gorma om att fel person vann och börja kasta skit på honom liksom. Så gör man inte. Visst, jag hade väl tyckt att det var synd att inte min favorit vann men självklart hade jag accepterat att det blev som det blev och varit glad för Henriks skull. Flest röster vinner!

Jag är faktiskt inte förvånad att Peder vann. Ridsporten är den näst största ungdomsidrotten i Sverige. Hittade inga siffror på hur stor den är bland seniorer men ridsporten är stor där också. Vi är väldigt många som håller på med ridsport och alltså många som gärna röstar på en ryttare eftersom våra hjärtan klappar lite extra för just ridsport. Hästfolk är väldigt engagerade människor. Jag har svårt att tänka mej att t.ex en golfare skulle rösta på en ryttare och att en ryttare skulle rösta på en golfare. Dom flesta röstar väl ändå helst på en utövare av sin egen sport som man brinner för. Inget konstigt med det. 

Tyvärr tror jag att många icke-hästmänniskor har missat historien om Peders OS-silver. Dom tycker att han BARA fick silver men det dom missar är att Peder och All In var det ENDA ekipaget som inte rev nåt hinder under hela OS. Det gjorde ju faktiskt vinnaren av OS-guldet. Fast jag tror att det hade blivit livat över Jerringpriset även om Peder hade vunnit OS-guld. Det ska liksom kastas skit på ridsporten av nån anledning. 
Sen att hästen borde få priset som en del säger visar ju bara hur lite dom kan om ridsport. Man är ett team. Ryttare och häst. Ingen kommer nån vart utan den andre. Peder hyllar alltid All In och tar inte åt sig all ära själv. Han är ödmjuk! Det borde finnas fler såna människor. 

Det snackas om att man bara borde få rösta en gång och det kan jag väl hålla med om men jag tror faktiskt att Peder skulle ha vunnit ändå eftersom vi är så många som håller på med ridsport och många har honom som en av sina förebilder. Sen är det ju så att det är ju inte bara hästfolk som har röstat flera gånger på Peder. Det var ju fritt fram för alla att rösta flera gånger på sin favorit. Det är ju som Idol eller Melodifestivalen, alla röstar på sin favorit och flest röster vinner. Har man inte ens röstat så tycker jag inte att man har rätt att öppna käften om att fel låt/person vann. Jag gissar att många gnällspikar faktiskt inte har röstat alls och att det skaver lite på deras samvete. Om dom lagt sin röst på sin favorit kanske den hade vunnit?
Det här är folkets pris och då kan det gå hur som helst. Det är här vi påverkar. Vi röstar med hjärtat. Dom andra priserna sköter en jury så där har vi inget att säga till om. 

Helt otroligt att så många vuxna människor (även om det inte verkar så ibland) har mage att spotta ur sig så mycket hat och skit och sen ska det pratas så mycket om att lära barnen att inte näthata och mobba. Barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör...
Dags att börja med dom vuxna kanske?! 

Stort grattis till Peder och All In! 
Länge leve ridsporten <3

Kommentera här: