Nino lördag och måndag

I lördags blev det ett lite lättare dressyrpass med Nino på kvällen. Stefan hade ridit ut med Nino tidigare på dagen. Perfekt att ha hela ridhuset för sig själv en kväll när alla är hemma och kollar på Melodifestivalen ;) 

Så gjorde jag, syrran och mamma förr när jag bodde hemma också. Då åkte vi till ridhuset och tränade hästarna när det var Melodifestivalen hehe. 

I alla fall i lördags fick vi väl till ett helt okej pass. Inte jättebra men okej. Det var lite svårt att flytta honom undan höger skänkel men gick bättre efter ett tag. Galoppen var hyfsad men han var nog lite trött efter uteritten med Stefan. Skritt- och travövergångarna vi gjorde på slutet gick jättebra :) 

Ikväll (måndag) var Nino jätteduktig! Vi fick till ett riktigt superpass. Ungefär lika bra som näst senaste Sofia-träningen. Härligt när vi kan få till det så här bra även utan tränarögon på oss. Hoppas det händer fler gånger hehe. Vi värmde upp som vanligt och idag hade jag ett spö med så jag kunde peta lite på honom i skänkelvikningarna. Framförallt undan höger skänkel. När han fick med sig höger bakben blev han jättefin efter det. 
Vi gjorde vår läxa och galopperade rätt mycket i dressyrgaloppen eftersom han var så fin idag. Några varv på A-volten sen följa långsidan till C-volten och några varv där. Han höll sig bra på stora voltspåret och även på spåret på långsidorna i vänstervarv som kan vara lite problem ibland. Åt höger gick det bra som vanligt. Galoppen var helt fantastisk ikväll :) 

Sen när han hade fått galoppera av sig lite fortsatte vi träna på läxan och gjorde skritt-och travövergångar. Han lyssnade jättebra och höll skritt när jag ville och trav när jag ville. Jag lägger upp det så att jag tränar skritt efter galoppen eftersom han är så pigg och bara vill springa. Det är ingen idé att börja träna skritt i början av passet för då blir vi osams. Bättre att ta det när han är lite tröttare och lyssnar bättre på mej. Då får han en bra upplevelse av hela passet. Man måste ju vara lite taktisk ;) 
Känns jättekul att det gick så bra ikväll! :) 

Kommentera här: