En dag som billackerare

Nu tänkte jag visa er lite bilder från jobbet och berätta lite vad jag gör egentligen. Jag jobbar ju som billackerare och lackar varannan vecka och slipar varannan vecka. Därför tänkte jag göra en del 2 också. 
I det här inlägget får ni se hur mina målarveckor ser ut och i nästa del blir det från sliparveckorna. 

Det är jag och en kille till som turas om att måla och slipa sen är det två till som alltid slipar på lackavdelningen. 


Innan man kan börja lacka måste man ju så klart blanda färg. 


Här är alla mixkulörer. Man klickar fram färgreceptet man ska ha på datorn så man vet vilka mixkulörer man ska använda och hur mycket av varje. I en helt vanlig blåmetallic kan det vara ca 10 mixkulörer för att få till rätt variant.


Här är färgpistolerna som vi använder. 


Innan bilarna kommer in i lackboxen har  dom blivit maskerade, slipade och grundade. Hur det går till visar jag i del 2.
När man har blandat färg och tvättat och blåst av det som ska målas är det bara att tuta och köra ;) 


Först lägger man en basfärg och sen klarlack. Efter klarlacken "bränner" man det man har målat. Alltså höjer temperaturen i lackboxen så klarlacken härdar fortare. 
När klarlacken är härdad kan man slipa bort eventuella små dammnoppor med en fint slippapper och sen polera ytan blank igen. 

Har ni några frågor om billackering eller kanske hur det är att ha ett mansdominerat yrke så är det bara att ställa dom i kommentarsfältet så svarar jag. 
Kanske någon av er har ett lite annorlunda yrke? Berätta! :) 

1 Tilda:

skriven

Spännande jobb och väldigt roligt inlägg! :)

Svar: Tack, ja det är ett kul jobb :)
MalinKalin

2 Ella:

skriven

Vad roligt att se! Vad häftig färgen ser ut på den första bilden :)

Svar: Jag tycker också att det ser rätt läckert ut innan man rör om färgen :)
MalinKalin

3 Karoline:

skriven

Så himla roligt att få se hur det går till, har hört lite av min mans farsa som också jobbar som billackerare men har aldrig liksom fått sett :)
Hahaha, jag måste bara få fråga dig vad du tycker om färgen pärlemorvit, den är tydligen hans hatfärg eftersom den skiftar så beroende på vart man står. Själv så tycker jag att den färgen är sjukt snygg!

Jag jobbar med järnväg och nu de senaste åren har det blivit mer tjejer inom branschen, personligen så tycker jag att det varit tufft periodvis att visa att man kan som tjej. Hur har det varit och hur är det för dig? Respekterar de dig i din roll?

Jag tycker att det är häftigt att du har ditt jobb, mer kvinnor till folket! Hahaha!

Svar: Haha ja pärlemorvit är nog alla lackerares hatfärg :P

Det här med respekt inom yrket är ju lite klurigt. Nu på mitt nya jobb är det ingen som ser ner på mej för att jag är tjej men på mitt gamla jobb var det många invandrare och några av dom tyckte att jag borde vara hemma och städa och laga mat till gubben typ. Sånt skit tål jag verkligen inte! Grrr!
MalinKalin

4 Emelie Andersson :

skriven

Vilket häftigt jobb! :)

Sv: ja jag tycker det är så himla snyggt med vitt! :)

Svar: Tack, ja det är skitkul :)
MalinKalin

5 Tuva Björnwall:

skriven

men vad häftigt!!

Svar: :)
MalinKalin

6 Karoline:

skriven

Det är så alltså... Hahaha!

Skönt att de är bra där du jobbar idag, förjävligt med den inställningen som många har, att kvinnan bara duger till att passa upp mannen!

Svar: Ja fy fan vad förbannad jag blir av sånt!
MalinKalin

Kommentera här: