Hoppträning 30 oktober 2013

 
Igår blev det hoppträning istället för dressyrträning :)
 
Det började inte så bra för Diana blev supertaggad när hon såg dom som hoppade före oss. Det gick nästan inte att skritta fram för hon ville bara springa hela tiden och när hon inte fick det så började hon bocka istället hehe.
Det var bra nära att jag flög av men nära skjuter ingen hare :P
Måste erkänna att när hon började bocka så där så tänkte jag faktiskt "Idag kommer jag ramla av!".
 
Sen när vi började trava fram lugnade hon ner sig lite och styrning, gas och broms funkade som vanligt igen.
Både Diana och jag tyckte att det var jättekul att hoppa! Vi fick lite konstiga språng titt som tätt men Diana bara tar i allt vad hon orkar och hoppar, ingen tvekan alls. Härligt!
Sofia (tränaren) sa att hon tyckte att det var bra att Diana hellre hoppar av lite långt ifrån än att komma för nära hindren och ju mer vi hoppade desto bättre såg Diana avstånden till hindren själv.
Jag har faktiskt ingen aning hur högt vi hoppade. Det var ju inte höjden som var det viktiga utan själva hoppandet. Men jag kan tänka mej att hindren kanske låg på 70-80 cm. Ganska lagom tycker jag när man inte har hoppat på länge.
 
Jag märkte flera gånger att mina ben åkte lite bakåt i själva språnget över hindret. Får tänka mer på det nästa gång. Jag själv hade verkligen mycket bättre teknik över hindren förr men då tränade jag ju hoppning en gång i veckan.
Tror inte jag har tränat hoppning för tränare på ca 5 år innan igår då.
En annan grej jag ska komma ihåg till nästa gång är att ta ventilationshjälmen både för att den är svalare men också för att den går att spänna åt bättre så inte hjälmen åker ner över ögonen när det blir lite konstiga språng över hindren. Det är ju en fördel om man ser vart man ska styra ;P
 
Det var i alla fall jättekul och det bara droppade svett av både mej och Diana när vi var klara hehe :D
1 Mamman:

skriven

Va kul! Ni kommer blir så duktiga på både dressyr och hoppning:)

2 Erica:

skriven


HÄRLIGT!! Ja blod, svett och tårar då kommer man långt ;-) Sen är ju höjden och hindret något på vägen, det är ju mellan hinderna som är det svåra. Då blir det hoppträning snart igen??

Kommentera här: